Med en mangel på arbejdskraft bliver der kamp om fremtidens talenter. Virksomhederne bag nyt gigantbyggeri i Ørestad har inviteret den lokale skole til at starte et brobygningsforløb sideløbende med byggeriet af et Københavns største kontorejendomme på Kay Fiskers Plads.

Fremtidens arkitekter og entreprenører spirer i Ørestad

”Det er da megasejt at tegne sit helt eget drømmehus,” siger Olivia fra 6.A på Ørestad Skole, der er i fuld gang med at få undervisning af en arkitekt midt på byggepladsen Kay Fiskers Plads.

I denne uge kickstarter tre af skolens sjetteklasser et treårigt brobygningsforløb, hvor børnene skal lære mere om alle facetter af byggeriet – fra arkitektur og byplanlægning til konstruktionsberegninger og murværk. Virksomhederne bag, KLP Ejendomme, Hoffmann, Vilhelm Lauritzen Arkitekter og Dansk Byggeri, håber på, at samarbejdet med skolen vil inspirere eleverne til at se, hvor spændende byggeri kan være.

”Når vi bygger i byen har vi et samfundsansvar på en lang række områder. Ét af de områder er, inspirere og engagere børn og unge i området. Hele visionen med Kay Fiskers Plads er at skabe en åben bygning, der inviterer til brug – og det starter allerede i forbindelse med opførelsen. Og når man nu har et hovedstadens største kontorbyggerier i baghaven er det helt oplagt, at vi giver noget tilbage til området og børnene,” siger Thomas West, partner i Vilhelm Lauritzen Arkitekter.
 

Børnene i dag er fremtidens talenter

Ifølge Dansk Byggeri angav 31 % af danske byggevirksomheder i 2017 mangel på arbejdskraft som en produktionsbegrænsning. Derfor er det heller ingen hemmelighed, at virksomhederne bag brobygningssamarbejdet gerne ser, at børnene bliver inspireret til at vælge byggeri som en fremtidig levevej.

”Som bygherre her i Ørestad har vi både et ansvar over for bydelens beboere, men også et solidarisk medansvar sammen med resten af byggebranchen for at sikre et solidt flow af faglært arbejdskraft. Derfor er vi også rigtig glade for brobygningssamarbejdet med Ørestad Skole, som inddrager eleverne i den udvikling, der foregår i deres lokalområde, samtidig med at de forhåbentlig får øjnene op for de mange spændende fagområder, der gemmer sig på en byggeplads,” siger Søren Risager-Hansen, adm. direktør i KLP Ejendomme.

Samme melding lyder fra entreprenøren Hoffmann, hvis medarbejdere blandt andet skal undervise eleverne i jordbund, rumfang og målestoksforhold.

På spørgsmålet om, hvorvidt hun kunne overveje at arbejde med byggeri, når hun bliver voksen, svarer Olivia fra 6.A et forsigtigt ”måske”. Men så er det godt, at parterne bag brobygningssamarbejdet kun har taget det første spadestik til det treårige forløb, der skal give eleverne blod på tanden og smag for byggebranchen.